Dne 7.2.2023 naší školu navštívili přednášející z agentury Porta Educa v rámci programu Energie – budoucnost lidstva (podporováno firmou ČEZ), jehož účelem je informovat studenty o budoucích zdrojích elektrické energie v Česku a jejich náležitostech.

Dozvěděli jsme se o výhodách a nevýhodách šesti různých zdrojů – solární, uhelné, jaderné, vodní, větrné a jedné speciální jež je sice spalovací ale uhlíkově neutrální – biomase.

Když prezentující položil otázku: „Jaký druh elektráren se bude stavět v Česku?“ tak jeden student odpověděl vodní elektrárny. To ale nebyla správná odpověď, většina vhodných lokalit je totiž již zastavěna elektrárnami ČEZ. Tudy cesta nevedla a zjistili jsme, že solární a jaderné elektrárny jsou u nás nejvhodnější volby.

Následovala ukázka a podrobnější rozbor těchto dvou zdrojů. Pro demonstraci solární energie bylo počasí ideální, chladno a jasno, a tak prezentující vzal malý panel napojený na vrtulku a dal jej za okno, kde panel dosahoval asi 80% své efektivity. Následně byl solární panel položen za okno, kde vrtule měla stále dost energie, aby se točila a přístroj ukazoval 59% efektivitu. Solární panely mohou vyrábět elektřinu i ze zdrojů umělého světla, dva studenti namířili své mobilní světla na panel a získali 10% účinnost, vrtulka se stěží točila.

Dále přednáška pokračovala informacemi o jaderné energii. S tou souvisí radiace škodlivá člověku a tak jsme měli ukázku různých materiálů a jejich radioaktivity s takzvanou „žehličkou“, nástrojem pro měření záření gama. Jeden ze zkoumaných materiálů byla ruda uranu, která pro svou silnou radioaktivitu musela být zavřená ve skleničce. Naštěstí jsem měl tu čest si jí zblízka prohlédnout a až poté zjistit jak vlastně nebezpečná je.

Závěrem bych chtěl poděkovat přednášejícím z agentury Porta Educa za návštěvu naší školy, za zajímavou odbornou prezentaci a za možnost si prohlédnout model jaderného reaktoru a vodní turbíny.

Pavel Čurda, S3E

V úterý 7. 2. nás do školy přišli navštívit dva pánové z agentury Porta Educa, kteří si pro nás připravili besedu o energiích. Na začátku jsme řešili téma blackoutu, což znamená výpadek elektrického proudu, například v celém městě. Řešení je mít dostatek energií do zásoby, kdyby se stala nějaká nehoda a vznikl blackout.

Dozvěděli jsme se, že elektrárny se dělí na to, od čeho získávají energii. První jsou uhelné elektrárny, ty v česku vyrábějí nejvíce elektřiny. Jejich nevýhoda je znečišťování, proto se jich celá Evropa snaží zbavit. Vodní a větrné elektrárny jsou dobré v tom, že nezpůsobují znečištění, jejich problém je ten, že v Česku je málo velkých řek a špatný vítr pro turbíny. Pak už zbyly jen dvě, které jsou efektivní a čistotné. Jednou z nich jsou solární elektrárny, ty mají výhodu v tom, že se získávají energii ze Slunce, což je neomezený a čistý zdroj. Poslední elektrárna je jaderná, to je čistý zdroj energie, když nepočítáme jaderný odpad, který není velký problém, protože je ho málo a už se využívají technologie na jeho efektivní likvidaci.

Následně nám vysvětlili, jak fungují jaderné elektrárny a radiace. Ukázali nám dozimetr (měřič radiace), který nazývají žehlička, protože tak vypadá. S ním na různých předmětech měřili radiaci, třeba i na banánu. Jednoho žáka vyzvali a mezi ním dali dozimetr a banán s cílem, že přes žáka neprojde radiace, avšak radiaci to trochu ukazovalo. Podle naší teorie to bylo kvůli tomu, že hodinu před besedou vypil banánový džus.

Na závěr nás poučili, že energiemi by se mělo šetřit, ale ne úplně na všem, například na elektrickém kartáčku. Bez něho bychom mohli mít více kazů, a to by nás u zubaře mohlo stát hodně peněz. Beseda byla v závěru velmi zajímavá, poučná i vtipná.

Adam Junek, T3A